E-mailen vanuit Loon. Uitleg en probleemoplossing

Specifieke problemen met mailen


Zeelandnet en Delta

Bij Zeelandnet, of Delta, wordt ons datacenter regelmatig geblokkeerd voor mailverkeer. Daarbij wil deze partij geen berichten aannemen van partijen die geen klant zijn, waardoor het ons niet lukt om deze blokkade op te heffen. Wanneer het u niet lukt om met Zeelandnet het mailen werkend te krijgen, adviseren wij u een andere mailbox provider te gebruiken hiervoor. Simpel en gratis is bijvoorbeeld een Google-mailbox.

Google
Google heeft twee varianten, namelijk Gmail (gratis) en Gsuite (betaald). Bij Gsuite worden enkele instellingen centraal beheerd. Bij Google is het belangrijk om, wanneer u geen Multi-factor authentication (MFA) gebruikt, de instelling ‘Apps met een lagere beveiliging toestaan’ aan te zetten. Deze instelling vindt u in uw Google-account, onder ‘Beveiliging’.

Maar misschien wilt u Google gebruiken met wat meer veiligheid. Dan kunt u Multi-factor authentication (MFA) aanzetten. Om dit werkend te krijgen via Loon, moet u een app-wachtwoord aanmaken en deze gebruiken in het instellingenformulier van LoonMail. Uitleg hoe een app-wachtwoord aan te maken, vindt u bij Google zelf.

Office365
Enkele klanten hebben ingesteld dat hun Office365 wachtwoord iedere drie maanden verloopt. Op dat moment zullen alle nog ingelogde apparaten gewoon kunnen mailen. Echter, Loon probeert opnieuw in te loggen om mail te versturen via uw Office 365 account en wordt daar geweigerd omdat het wachtwoord verlopen is.

Hoe lost u dat Office365-punt op? Volg dit vierstappenplan:
1. Open een privé- of incognito-venster in uw browser en ga daar naar: https://www.office.com/

2. Voer hier uw gebruikersnaam en wachtwoord voor Office365 in. U kunt daarmee controleren of de bij u bekende gegevens kloppen.
3. Voer dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord in via Loon Online bij Extra, Persoonlijke instellingen, en dan de tab LoonMail.

4. Druk op ‘Verzenden testmail’.

Geen authenticatie
Wanneer u mails verstuurd zonder authenticatie of encryptie, kan het zijn dat de mails niet aankomen en als spam gemarkeerd worden. In dat geval is het toevoegen van een SPF-record noodzakelijk om de e-mails te kunnen ontvangen.

SPF record
In het domein van de klant zelf dient in het SPF txt record het volgende
opgenomen te worden: ‘include=_spf.online.loon.nl

IP-adres
In sommige gevallen heeft u ook het IP-adres nodig van onze servers. Deze vindt u via smtp.online.loon.nl