We willen graag gebruikmaken van cookies.

  Cookie-instellingen

Probleem na installeren Windows-update

13 februari 2019: Het probleem lijkt opgelost

Zoals gebruikelijk was 12 februari (de tweede dinsdag van de maand) weer "Patch Tuesday" en zijn er nieuwe Microsoft-updates voor Windows. Zo te zien is de eerdere belofte waargemaakt en is de fout die op 8 januari bij de vorige update-ronde ontstaan is nu verholpen. Wij hebben in ieder geval vastgesteld dat update KB4487044 voor Windows 10 het probleem oplost: op een test-PC waar het probleem optrad was het na installeren van deze update verholpen. Dat is ook te zien op de pagina van de oorspronkelijke (foutieve) update KB4480116. Het probleem was omschreven als

"Applications that use a Microsoft Jet database with the Microsoft Access 97 file format may fail to open if the database has column names greater than 32 characters. The database will fail to open with the error, “Unrecognized Database Format”".

Dit is inmiddels bijgewerkt met de tekst

"This issue is resolved in KB4487044."

(Dit komt van de Engelstalige versie van de pagina - de Nederlandse versie is per 13-2-2019 nog niet bijgewerkt)

Voor Windows 7 zijn de overeenkomstige pagina's KB4480960 (de foutieve update) en KB4486564 (de nieuwe update van 12 februari 2019). Ook deze pagina's zijn Engelstalig. Bij de nieuwe update staat weer

"This issue is resolved in KB4486564."

(Om het nog ingewikkelder te maken: Voor Windows 7 waren er twee updates die het probleem veroorzaakten; de zogenaamde "Security Update" KB4480960 en de "Monthly Rollup" KB4480970. De laatste een soort verzamelupdate waarin de eerste was opgenomen. Beide hebben een eigen corresponderende oplossing, resp. KB4486564 en KB4486563. (Bent u daar nog?))

Stel deze update niet uit

Als u FixJetUpdate volgens onderstaande procedure hebt uitgevoerd kunt u als het goed is weer gewoon werken in Loon 2018 en eerder. Toch adviseren wij u om deze Windows-update-ronde niet uit te stellen. Eerdere jaren van Loon kunnen nog problemen geven bij het aanmaken van nieuwe werkgevers en ook dat is na deze update verholpen.

Oorzaak

Eén van de Windows-updates die Microsoft dinsdag 8 januari jl. massaal verspreid heeft leidt er wereldwijd toe dat PC's problemen hebben met het benaderen van database-gegevens. Loon 2018 en eerder hebben helaas ook last van dit probleem.

Symptomen

U herkent het probleem wanneer u Loon 2018 of eerder opstart en een foutmelding krijgt bij het openen van de werkgever. (Loon 2019 heeft gelukkig geen last van het probleem)

Geval 1: u krijgt de melding

"Onbekende database-indeling"

Geval 2: u krijgt de melding

"De Microsoft Jet-database-engine kan de invoertabel of -query Werkgever niet vinden"

De oplossingen voor beide gevallen lijken sterk op elkaar.

Oplossing geval 1

  1. Sluit Loon eerst volledig af
  2. Download het bestand FixJetUpdate en voer het uit
  3. U ziet een venster met de titel 'Update Loon-databases' met daarin de locatie van uw administratie van 2018
  4. Kies voor 'Bijwerken'. U ziet een zwart tekstvenster. Als het bijwerken is voltooid, ziet u "De update is geslaagd: xx databases geconverteerd." In sommige gevallen verschijnt er nog een waarschuwing in het tekstvenster dat één of meer bestanden niet gevonden konden worden. Druk in dat geval op Enter en vervolg de procedure. Hoogstwaarschijnlijk is er geen probleem meer.
  5. Klik op 'OK'
  6. Sluit het venster
  7. Het probleem met de Windows-update is opgelost: Loon 2018 moet nu weer correct functioneren
  8. Wij adviseren u om Loon 2018 hierna bij te werken naar de nieuwste versie omdat u anders alsnog foutmeldingen krijgt bij het aanmaken van nieuwe werkgevers
  9. Als u Loon 2017 of eerder ook binnenkort wilt gebruiken vindt u instructies om deze bij te werken hieronder (bij "En Loon 2017 dan?")

Meer informatie vindt u hier.

Oplossing geval 2

  1. Herstel de meest recente backup van Loon van voordat het probleem zich voor het eerst voordeed, via Administratie, Backup, Herstel backup. Meer informatie
  2. Wanneer Loon vraagt om de backup bij te werken naar de nieuwe versie klik dan op OK TERWIJL U DE CTRL- EN SHIFT-TOETSEN TEGELIJK INGEDRUKT HOUDT
  3. Kies daarna opnieuw voor OK
  4. Lukt het nu om een werkgever te openen? Dan bent u klaar. Anders:
  5. Sluit Loon af
  6. Ga verder als bij geval 1 (hierboven)

Hoe nu verder?

Via bovenstaande procedure zorgt u ervoor dat Loon 2018 uw administratie weer normaal kan openen. Er kunnen dan nog twee zaken fout gaan:

  1. U kunt geen nieuwe werkgevers aanmaken in Loon 2018. Dit lost u op door de nieuwste update van Loon 2018 te installeren
  2. Na het herstellen van een backup is het probleem in feite weer terug. U moet dan (helaas, totdat Microsoft het probleem hopelijk spoedig oplost) de procedure hierboven opnieuw uitvoeren.

En Loon 2017 dan?

Mocht u het probleem ook ondervinden in eerdere jaren van Loon (2017 en eerder) dan kunt u de procedure herhalen, maar dan moet u zelf de locatie van uw (bijvoorbeeld) 2017-administratie invullen voordat u op Bijwerken klikt. Wij adviseren u echter dit alleen te doen als het niet anders kan - heeft het geen haast, wacht dan op de update van Microsoft die het probleem weer oplost.

U vindt de juiste locatie van de administratie van 2017 of eerder als volgt het makkelijkst:

  1. Start Loon voor dat jaar
  2. Negeer eventuele foutmeldingen bij het opstarten
  3. Open geen werkgever als daarom gevraagd wordt
  4. Kies in het menu voor Help, Over Loon
  5. Klik op de knop "Meer informatie". U ziet dan een scherm met gegevens. In het eerste blok staat de map waar uw administratie zich bevindt achter de tekst "Administratie-map:".
  6. Kopieer deze tekst naar het klembord
  7. Sluit Loon af
  8. Start FixJetUpdate
  9. Plak de gekopieerde tekst in het venster van FixJetUpdate
  10. Klik op Bijwerken
  11. Wacht de resultaten af, klik op OK bij de melding dat er databases zijn geconverteerd en sluit FixJetUpdate

Let op: u moet FixJetUdpate steeds opnieuw starten voor een nieuw jaar, dus na het bijwerken moet u het venster sluiten. Als u dat niet doet, kan het zijn dat u tussentijds een foutmelding krijgt dat een bestand niet overschreven kon worden.

Historie

Op de ochtend van woensdag 9 januari kwamen de eerste meldingen van klanten bij ons binnen die het probleem meldden. We waren er al snel achter dat de oorzaak een Windows-update was, want dat is helaas al eens eerder gebeurd. In dit geval is KB4480970 de boosdoener.

In eerste instantie adviseerden wij onze klanten om deze update te verwijderen. Daarmee was het probleem weliswaar opgelost, maar ten eerste was de update niet bij iedereen dezelfde en ten tweede kwam het probleem na een tijdje net zo hard weer terug, als Windows besloot de update alsnog te installeren.

In de loop van donderdag werd er steeds meer duidelijk over de precieze aard van het probleem, waardoor we in staat waren een oplossing te maken die onafhankelijk was van de foutieve update. Deze hebben we donderdagavond met een aantal klanten getest en in de loop van vrijdag 11 januari nog een aantal keren bijgewerkt op basis van de resultaten daarvan.

Inmiddels is het 16 januari, 16 uur en is FixJetUpdate (zoals we de oplossing maar even genoemd hebben) al door meer dan 3.000 van onze klanten toegepast. Enkele tientallen liepen daarbij tegen andere problemen aan, die voor het overgrote deel inmiddels zijn opgelost. U hoeft dus geen Windows-updates te verwijderen.

Microsoft beseft het probleem

Sinds 12 januari is Microsoft zich bewust van het probleem. (Voor de technici: wij hebben gekozen voor een oplossing die hier nu "Optie 3"genoemd wordt). Belangrijk is de laatste zin:

"Microsoft is working on a resolution and estimates a solution will be available early February."

Dat is voor onze klanten uiteraard veel te laat, maar het betekent in ieder geval dat u niet op stel en sprong ook administraties van 2017 en eerder hoeft te converteren, tenzij u daar voor februari ook mee aan het werk wilt.

Hopelijk is alles in de loop van februari weer bij het oude, als uw PC de herstelde Windows-update geïnstalleerd heeft.